The Time Paradox

I ”The time paradox” behandlar Philip Zimbardo (mest känd för sina insatser i The Stanford Prison Experiment) frågan om hur vår inställning till dåtid, nutid och framtid på ett grundläggande sätt formar vår upplevelse av världen och i förlängningen även vårt beteende. Mycket läsvärt. Ett utdrag från skolans värld:

”The primary function of our educational system is the domestication of present-hedonistic children form their ”wild” sense of time and replaces it with a more civilized future-orientation that ensures their behavior can be predicted and controlled in line with the rest of society´s.” (s. 288)

 

contentZimbardo, Philip G. & Boyd, John (2009).

Time paradox: the new psychology of time that will change your life.

New York: Free Press

 

  • Skriv ut artikeln!
  • Facebook
  • TwitThis
  • del.icio.us
  • Google
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Pusha

Speak Your Mind

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.